perjantai 21. marraskuuta 2008

Käsitöistä ja askartelusta

Käsillä tekemisessä on jotain todella rauhoittavaa. Olen tehnyt käsitöitä aikaisemminkin, mutta nyt sairaslomalla olen löytänyt ne tavallaan uudestaan. Välillä oli monta vuotta etten tehnyt juuri mitään käsilläni. Minulla oli koko ajan niin kiire ja paljon tekemistä, että unohdin kaikenlaisen rentouttavan tekemisen. Eli ei mikään ihme, että ajoin itseni tähän kuntoon. Käsitöiden iloa en haluaisi enää unohtaa.


Parasta käsitöissa ja askartelussa on tekeminen, se että saa jotain konkreettista aikaiseksi. Minusta käsillä tehden saavuttaa parhaimmillaan sen paljon puhutun flow-tilan. Silloin kun kaikki sujuu ja ajatukset ovat keskittyneet käsillä olevaan työhön ja toisaalta ulottuvat kaikkialle.


Tästähän tuli varsinainen käsityön ylistyslaulu, mutta minulle käsityöt ovat tällä hetkellä merkittävä ilon ja tyydyksen lähde. Viime aikoina olen askarrellut joulukortteja. Yritin ottaa niistä kuviakin tänne laitettavaksi, mutta kuvat eivät oikein onnistuneet. Eilen sain vihdoin valmiiksi hartiahuivin, jota olen pidemmän aikaa neulonut televisiota katsellessa. Huivi tuli tarpeeseen; tässä koneella istuessa vetää ikkunasta niskaan ja selkään ja nyt huivi lämmittää mukavasti.

Ei kommentteja: